Magnez jest niezbędnym minerałem w diecie sportowca. W tym artykule powiemy Ci, w jakie procesy biochemiczne on interweniuje, jak wykryć objawy niedoboru i co zrobić, aby zapewnić optymalny poziom.

W pierwszej kolejności porozmawiamy o znaczeniu i działaniu sodu i potasu w organizmie sportowca. A później pośrednia rola magnezu w regulacji funkcjonowania organizmu na poziomie mięśniowym, metabolicznym i nerwowym.

Sód wraz z potasem tworzy nierozerwalną kombinację, która zapewnia prawidłową transmisję impulsów nerwowych i skurcz mięśni. Potas jest elektrolitem odpowiedzialnym za rozluźnienie mięśni i, w przeciwieństwie do sodu, występuje w większej ilości wewnątrz komórek niż na zewnątrz. Właściwa równowaga tych elektrolitów w przestrzeni wewnątrz i zewnątrzkomórkowej warunkuje nie tylko wydajność sportowca, wytrzymałość, skurcze i dyskomfort, ale także jego odporność psychiczną, ponieważ są one niezbędne do produkcji neuroprzekaźników, substancji odpowiedzialnych za funkcjonowanie ogólnego układu nerwowego. Organizm posiada pompę sodowo-potasową, kanał komunikacyjny między wewnętrzną i zewnętrzną przestrzenią komórki, odpowiedzialną za regulację i utrzymanie równowagi tych elementów. Kiedy sportowiec wykonuje aktywność o dużej intensywności, dochodzi do zerwania homeostazy elektrolitów, czyli utraty równowagi, tworząc skupisko jonów potasu w przestrzeni zewnątrzkomórkowej. W tym momencie aktywacja pompy sodowo-potasowej pozwala na przywrócenie równowagi chemicznej, sprzyjając przenikaniu jonów potasu do komórki. W przeciwnym razie proces zwiotczenia mięśni zostałby zablokowany, zarówno na poziomie lokomotorycznym, tętniczym, jak i sercowo-naczyniowym.

A gdzie uczestniczy magnez?

ATP (trifosforan adenozyny) jest potrzebny do prawidłowego działania pompy sodowo-potasowej. ATP jest cząsteczką źródła energii zależną od magnezu, to znaczy może pozostać aktywna tylko wtedy, gdy jest przyłączona do jonu magnezu. Tak więc ten dotychczas niezauważany elektrolit staje się kluczowym elementem tej biochemicznej sieci, stając się bramą dla energii do przestrzeni wewnątrzkomórkowej. Jest wiele produktów sklasyfikowanych jako „bogate w magnez”, jednak mają one coraz mniej. Obecnie na wielu obszarach gleby są nawożone azotem, fosforem i potasem, a ilości magnezu, które wcześniej uzyskiwano z obornika, nie są przywracane. Dlatego to normalne, że problemy spowodowane jego deficytem pojawiają się w większej liczbie i we wcześniejszym wieku, ponieważ musimy pamiętać, że od ponad pięćdziesięciu lat usuwamy magnez z upraw, nie przywracając go tak, jak to było przed laty. To jest powód, dla którego przyjmowanie magnezu jako suplementu diety jest jednym z rozwiązań wskazanych jako długoterminowe i wolne od ryzyka leczenie w dzisiejszym społeczeństwie, ponieważ wykazano, że szybko i skutecznie daje efekty w wielu różnych objawach niskiego ciśnienia krwi. poziomy tego minerału.